Aikatauluja ja lippuja koskevat tiedustelut:
Matkahuollon aikatauluneuvonta
0200 4000
(palvelunumeron hinta on 1,99 € / min + pvm.)
Matkaan liittyvät palautteet ja liikennöitsijöihin liittyvät asiat:
Väinö Paunu Oy 020 764 9400
Länsilinjat Oy 03 3140 3000
Pekolan Liikenne Oy 03 68 500
Löytötavarat
Väinö Paunu Oy ja Länsilinjat Oy:
Löytötavara-asioita hoitaa Pirkanmaan Löytötavaratoimisto, plt.fi
0600 300758
(puhelun hinta alkaen 2,18 € / min + pvm)
Pekolan Liikenne Oy:
03 68 500
(arkisin 8.30 - 15.30)
Palaute
sähköposti: palaute(a)expressbus.fi
EB:n matkalippuja myydään kaikissa ExpressBusseissa. Lipun voit myös ostaa etukäteen linja-autoasemalta ja netistä ExpressBussin sekä Matkahuollon sivuilta. Ryhmälippuja saat verkkokaupastamme tai linja-autoasemilta. Henkilökohtaista matkalippua käytettäessä on matkustajan kyettävä todistamaan henkilöllisyytensä. Matkustajan, jolla on oikeus saada alennusta lipun hinnasta, tulee voida osoittaa alennusoikeutensa (esim. opiskelijat ja eläkeläiset) matkaa maksaessaan ja myös matkan aikana lipuntarkastajan tätä pyytäessä.
ExpressBussiin voi nousta ja siitä voi poistua linja-autoasemilla ja pysäkeillä, joilla on erillinen pikavuoropysäkkimerkki. Paras tapa varmistaa, oletko oikealla pysäkillä, on katsoa verkkokauppamme pysäkkilistaus.
Pikavuoropysäkeillä matkustajan on hyvissä ajoin annettava selkeä pysäytysmerkki. Poistuttaessa bussista on pysäytysmerkki annettava kuljettajalle riittävän ajoissa. Matkustajien tulee noudattaa erityistä varovaisuutta bussipysäkeillä ja niiden läheisyydessä bussin sinne saapuessa.
Huom. pääsääntöisesti Tarkan Tiketit oikeuttavat nousemaan kyytiin vain lipussa määritellyssä lähtöpaikassa. Vuoroa liikennöivän bussiyrityksen tiedot näet aikatauluhaun yhteydessä. Poikkeuksina tässä:
Nettilippu on Matkahuollon verkkokaupasta ostettava lippu. Nettitarjouslippu on Matkahuollon verkkokaupasta ostettava tarjoushintainen lippu. Nettilipun ja Nettitarjouslipun voi ostaa vuorosta riippuen aikaisintaan 32 päivää ennen vuoron lähtöä ja viimeistään 30 minuuttia ennen vuoron lähtöä. Aikaisin ja myöhäisin ostohetki vaihtelevat vuorokohtaisesti ja voivat poiketa tässä esitetyistä enimmäis- ja vähimmäisajasta. Verkkokaupassa tehty ostos on sitova lipun ostajan maksettua ostoksensa. Nettilippua tai Nettitarjouslippua ei voi muuttaa, vaihtaa eikä peruuttaa.
Kuljetamme polkupyöriä lisämaksua vastaan tilan sallimissa rajoissa. Varmistat pyöräsi pääsemisen samaan bussiin parhaiten ilmoittamalla etukäteen vuoroa liikennöivälle yhtiölle. Lisämaksu on 4 - 10 euroa.
Lapsipassin avulla aikuinen voi lähettää lapsen turvallisesti yksin matkaan. Passeja saa linja-autoasemilta tai täyttää ja tulostaa suoraan tästä. Lapsipassissa on oma kappaleensa, saattajalle, lapselle ja autonkuljettajalle. Passiin laitetaan lapsen nimi ja osoite, lähtöpaikka ja -aika, saattajan nimi ja puhelinnumero, saapumispaikka ja -aika, vastaanottajan nimi sekä puhelinnumero ja bussin puhelinnumero, mikäli se on mahdollista. Perillä kuljettaja pitää huolta, että lapsi luovutetaan asianmukaisesti lapsipassissa mainitulle henkilölle.
ExpressBusseissa on turvavöiden käyttöpakko aina, kun istuinpaikalla sellaiset ovat.
Kaikilla matkustajilla ja autohenkilökunnalla on oikeus häiriöttömään bussimatkaan. Autohenkilökunnalla on oikeus poistaa bussista häirikkö, joka henkilökunnan kiellosta huolimatta jatkaa häirintää. Matkustajien toivotaan informoivan kuljettajaa kaikesta bussissa tapahtuvasta ja havaitsemastaan ilkivallasta. Matkustaja on korvausvelvollinen bussissa aiheuttamastaan ilkivallasta.
Tupakointi, myös sähkötupakan polttaminen, on matkan aikana kiellettyä.
Matkustajan omaa radiota tai musiikkisoitinta saa ExpressBusseissa kuunnella niin, ettei se häiritse kanssamatkustajia. Jos bussin radio on päällä, kuljettaja sulkee sen yhdenkin matkustajan sitä vaatiessa. Matkapuhelimen käyttö on ExpressBusseissa sallittua siten, että se ei häiritse kanssamatkustajia. Kuljettaja hoitaa ajon aikana vain välttämättömät työpuhelut.
Matkaeväiden syöminen ja juominen on sallittua erityistä siisteyttä noudattaen, ellei sitä erikseen kielletä (esim. jäätelö ja grillituotteet). Alkoholin ja muiden päihdyttävien aineiden käyttö sekä tupakointi - myös sähkötupakan polttaminen - on kaikissa ExpressBusseissa aina kielletty.
Matkapahoinvoinnille alttiiden asiakkaiden suositellaan sijoittuvan bussin etuosaan. Matkustajan on korvattava pahoinvoinnista mahdollisesti aiheutuvat siivouskulut.
ExpressBusseissa on luettavissa asiakaslehtiä. Ne löytyvät yleensä bussin etuosasta. Lisäksi selkänojien taskuissa on Expressi-lehti, minkä voi ottaa myös mukaansa bussista lähdettäessä.
Käsimatkatavarat kulkevat matkustajan mukana. Matkatavarat, jotka eivät mahdu matkustajan jalkatilaan, jätetään tavaratilaan.
Matkustaja saa kuljettaa maksutta mukanaan bussin tavaratiloissa kahta matkalaukkua tai kassia tai niitä vastaavaa matkatavaraa. Isommista tavaramääristä ja suurista tavaroista bussiyhtiöllä on oikeus periä kuljetusmaksu.
Matkatavaroiden tunnistettavuuden helpottamiseksi matkustajien toivotaan merkitsevän omat tavaransa nimi- ja osoitelapuilla. Helposti särkyvä matkatavara tulee merkitä asianmukaisesti, pakata huolellisesti ja ilmoittaa särkyvyysvaarasta autohenkilökunnalle.
Polkupyörien, suksipussien ja muiden isompien matkatavaroiden kuljettamisesta on syytä tiedustella etukäteen sen vuoksi, että niille voidaan varata kuljetustila. Mikäli ne eivät mahdu matkustajan käyttämän bussin tavaratilaan, voidaan ne kuljettaa rahtina eri bussivuorolla.
Pienet, häkissä, korissa, tms. kuljetettavat eläimet, jotka voidaan sijoittaa omaan jalkatilaan, kuljetetaan pääsääntöisesti ilmaiseksi. Isommista koirista peritään yleensä lisämaksu.
Eläimiä ei saa sijoittaa istuimille eikä niitä saa pitää vapaana tai sylissä. Eläimiä voidaan kuljettaa vain saattajan kanssa. Eläinten kuljetuksessa eri bussiyrityksillä on hieman erilaisia käytäntöjä, ja siksi niistä kannattaa kysyä yritykseltä etukäteen.
Mikäli samaan bussiin nousee sekä allergikko että eläin, pyritään toinen sijoittamaan bussin etuosaan ja toinen taakse. Pääsääntö on tuolloin se, että ensin bussiin noussut on etuoikeutetussa asemassa. Opas- ja avustajakoirista ei peritä lisämaksua ja kanssamatkustajat eivät voi estää näitä nousemasta bussiin.
Bussista yhdensuuntaiselle matkalle tai menopaluumatkalle ostettujen matkalippujen käyttämättä jääneistä osuuksista ei yleensä suoriteta takaisinmaksua.
Matkalippuja takaisin lunastettaessa peritään voimassaoleva toimituspalkkio. Osittain käytettyä meno-paluulippua takaisin lunastettaessa vähennetään annettu alennus. Takaisinlunastus on suoritettava kuukauden sisällä lipun voimassaolon päättymisestä.
Matkahuollon kortit, joihin lipputuotteet ladataan, ovat maksullisia. Korttimaksua ei palauteta asiakkaalle. Kortilla olevan lipputuotteen takaisinlunastuksen yhteydessä Matkahuolto perii voimassaolevan toimituspalkkion.
Vuosiliput lunastetaan takaisin siten, että jokaisen vuosilipun matkan arvoksi lasketaan alentamaton kertahinta. Käytettyjen matkojen yhteenlaskettu summa vähennetään maksetusta lipun kokonaishinnasta. Mahdollinen erotus maksetaan takaisin asiakkaalle. Vuosilippu on voimassa yhden vuoden ostopäivästä lukien.
Vuosilipun takaisinlunastus on suoritettava kuukauden sisällä lipun voimassaoloajan päättymisestä. Vuosilipun käyttämättömistä matkoista ei saa hyvitystä tämän jälkeen. Jos kuitenkin voimassaoloaikana ostetaan korttiin lisää matkustusoikeutta, jatkuu vielä mahdollisten käyttämättömien matkojen matkustusoikeus (hinnankorotuksen yhteydessä, korttia ladattaessa, matkoja saa olla jäljellä enintään neljä). Vuosilipun voimassaoloaika näkyy myyntitositteesta. Lipputuotteiden voimassaoloajan voi tarkistaa Matkahuollon toimipaikoissa tai bussissa.
Korttia on säilytettävä huolellisesti mieluiten omassa kotelossaan siten, ettei se joudu alttiiksi likaantumiselle, naarmuuntumiselle tai taittamiselle. Matkahuolto ei vastaa kuluista, jotka aiheutuvat kortin katoamisesta tai huolimattomasta käsittelystä.
Nettilippu on Matkahuollon verkkokaupasta ostettava lippu. Nettitarjouslippu on Matkahuollon verkkokaupasta ostettava tarjoushintainen lippu. Nettilipun ja Nettitarjouslipun voi ostaa vuorosta riippuen aikaisintaan 32 päivää ennen vuoron lähtöä ja viimeistään 20 minuuttia ennen vuoron lähtöä. Aikaisin ja myöhäisin ostohetki vaihtelevat vuorokohtaisesti ja voivat poiketa tässä esitetyistä enimmäis- ja vähimmäisajasta. Verkkokaupassa tehty ostos on sitova lipun ostajan maksettua ostoksensa. Nettilippua tai Nettitarjouslippua ei voi muuttaa, vaihtaa eikä peruuttaa.
Mukavaan matkaan kuuluu mielenkiintoinen luettava. ExpressBus julkaisee asiakaslehteä, jota voi lukea bussissa tai ottaa mukaan kotiin luettavaksi.
Lataa tästä Expressin mediakortti 2020 (pdf).
Lapsipassin avulla aikuinen voi lähettää lapsen turvallisesti yksin matkaan. Passin saa linja-autoasemilta tai sen voi täyttää ja tulostaa kolmena kappaleena suoraan tästä alta.
Lapsipassi
Lapsesi turvallisuus on meille tärkeää. Siksi Lapsipassi on pääsääntöisesti tarkoitettu linja-automatkoille, joissa ei ole bussin vaihtoa. Näin siksi, että voimme varmistaa lapsen matkan jatkuvan turvallisesti ilman odottelua. Jos matkaan sisältyy bussivaihto, on aina saattajan vastuulla varmistaa, että Lapsipassia voidaan käyttää kyseisellä vuorolla. Tiedon saa vuoroa liikennöivältä yritykseltä.
Lapsipassissa on oma kappaleensa saattajalle, lapselle ja linja-autonkuljettajalle. Passiin täytetään lapsen nimi ja kotiosoite, lähtöpaikka ja –aika, saattajan nimi ja puhelinnumero, saapumispaikka ja –aika, vastaanottajan nimi sekä puhelinnumero ja bussin puhelinnumero, mikäli se on mahdollista. Lapsipassin lisäksi lapsi tarvitsee matkalipun.
Perillä kuljettaja pitää huolta, että lapsi luovutetaan asianmukaisesti lapsipassissa mainitulle henkilölle.
Menikö erinomaisesti ja haluat lähettää meille ruusuja? Vai tuliko eteen ongelmia tai huomioita, joista haluat kertoa meille? Ehkä sinulla on idea, joka tekisi bussimatkailusta astetta mukavampaa?
Kerro meille, me haluamme tietää.